2018. január 9., kedd

Festinger, a sampon, meg a busz

Csodálatos napunk van ma. Az idő szép, a metró késik, a főváros forgalmas, a vizsgámnak vége…
Abban a hitben jöttem ki a teremből, hogy sikeresen magam mögé utasítottam az összes létező szociológia elmélet definícióját. Még volt hátra pár perc a többieknek, gondoltam addig megreggelizek. Éppen élvezettel csócsáltam a táskámban összenyomódott péksüteményt Festinger kognitív disszonancia elméletén merengve, amikor a következő párbeszédfoszlány tolakodott be a fejembe:
- … de be akarom fonatni a hajam…
- Az nyári viselet!
- De olyan jól néz ki, különben is, amióta így megnőtt, kezelhetetlen!
Ahogy hátrafordultam, két húszas éveiben járó fiatal lányt pillantottam meg a folyosón kihelyezett ülőgarnitúrán csevegni. A hölgy, aki a hajhosszúsága miatt panaszkodott, épp azt mutatta meg a barátnőjének, mennyit vissza kellene belőle már vágni. Sörénye épp hogy a vállát verte. Végigszántottam a kezem a saját derekamat verdeső gumbancaimon, majd nyeltem egyet, és előrefordultam.
Szóval Festinger…
- Így is borzalmas… olyan sokat kell törődni vele!
Feladtam a próbálkozást arra nézve, hogy ne hallgassam ki akaratlanul is a beszélgetést. Nekidőltem a falnak, és magam elé bámulva nyammogtam teljes átéléssel a maradék reggelimet.
- Képzeld, az is kész tortúra, hogy megmossam. Először be kell kennem egy balzsammal még szárazon, mert elveszíti a fényét, ezután ezt leöblítem, és egy speciális sampont használok, ami nem töri a hajvégeket. Utána jön még egy balzsam, hogy friss maradjon, és azt hinnéd itt már végeztem, és hajszárítás, de nem, ügyelnem kell rá, hogy még félig nedvesen befújjam egy hajápoló spraivel, különben összeesik, és nincs tartása… Csak ahhoz, hogy hajat mossak, négy -féle terméket kell használnom! Egyszerűen nem lehet máshogy.
Ez volt az a pont, ahol kis híján félrenyeltem. Kiderült, hogy huszonegy éve teljes hazugságban élek. Szegény derékig érő hajam. Szegény leminősített coopos hajsampon. Most biztos elvonulva zokognak valahol egy csendes sarokban. Sose gondoltam volna, hogy egy hajmosás ilyen sok hibalehetőséget tartogathat.
Festinger kognitív disszonancia elmélete fanyarul mosolyogva hátba veregetett: „Semmi baj, legalább a vizsgád megvan.”





Azonban a nap megpróbáltatásai itt még nem értek véget. Egyszerűen képtelen voltam szabadulni az igazságtól, akárhova fordultam, hajápoló sprayk és balzsamok figyeltek minden sarkon, mintha követtek volna, arra várva, hogy valami csendes, félreeső sikátorban rám vessék magukat, és megmossák a hajam.
Gondoltam hazamegyek.
Már jó fél órával előbb ott álltam a megállóban, hogy most az egyszer az évben legyen ülőhelyem a gyorsjáraton. Gondolataim szabadon csapongtak, a tömegben teljes biztonságban éreztem magam minden agresszív, napóleon komplexusos tisztálkodószertől.
Csakhamar begurult a fehér csodajárgány újfajta süppedős ülésekkel, és rosszul szigetelt ablakaival. Sorba álltunk, elém került egy férfi, aki számlát kért. Felálltam mögé az alsó lépcsőfokra, ahonnan éppen ráláttam a buszsofőr erősen kopaszodó kobakjára.
Milyen könnyű lehet neki. Biztosan nem vesződik sokat a hajmosással. Nem tépázzák képzeletben mindenféle illatos-omlós folyékony lötyik, kínosan ügyelve a hajtartására.
Alig hogy ezt végig gondoltam, a sor lépett egyet, én pedig ott álltam a buszsofőr tar homlokát fixírozva.
- Jó napot kívánok, egy diákjegyet szeretnék kérni… - leblokkoltam, és bambán bámultam a várakozó férfi megmaradt fürtjeit. - Hova megyek?
A buszsofőr megdöbbent. Valószínűleg nem erre számított, ráadásul nem igazán tudott segítséget nyújtani ilyen kérdésekben idegeneknek, tekintve hogy legalább ötvenhat megállón keresztül száguldozott az országban.
Hirtelen megvilágosodtam, és gyorsan kiböktem az úti célom. Mielőtt a buszvezető bepötyögte volna a jegytípust, kételkedve rám nézett:
- Biztos?
Annyira biztos volt, mint az, hogy távoltartási végzést kell kérnem a hajápolószerektől.
Festinger együtt érzően rám bandzsított, és megszorította a vállam. „Kitartás, a vizsgaidőszak még csak most kezdődött.”


Igen. Én is észrevettem... 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése